On page optimalisatie is de eerste stap voor de SEO van je website. On page optimaliseren is het optimaliseren van iedere pagina op je website. Elke pagina zal per zoekwoord en/of sterke varianten daarop worden geoptimaliseerd. Belangrijk is om een goed zoekwoorden onderzoek uit te voeren. Hou een lijst bij met de zoekwoorden waarop je wilt gevonden worden.

Checklist voor on page optimalisatie

  • Zet het belangrijkste zoekwoord in de pagina titel, het liefst vooraan de titel.
seo-onpage-optimalisatie
Google SERP
  • Gebruik korte URL’s
    Vermijd parameters zoals ?query=, herhaal ook je belangrijkste zoekwoord in de URL
  • Schrijf een overtuigende meta omschrijving
    De omschrijvingstekst in de zoekresultaten waarmee je bezoekers aanspoort om erop te klikken.
  • Schrijf unieke waardevolle teksten kopieer geen teksten probeer ook een tekst van minimum 300 woorden te schrijven.
  • Breng structuur in je teksten
    Maak gebruik van foto’s, opsommingtekens, tussenkoppen (headings), enz. Vermijd lange zinnen en lange teksten, gebruik korte zinnen (max. 15 woorden) en korte alinea’s (max 5 regels).
    Bezoekers lezen niet graag op websites maar scannen naar hun antwoord.
  • Verwerk je focus zoekwoord in je tekst.
    Zoekmachines lezen van boven naar beneden, verwerk je zoekwoord al snel in je tekst bovenaan. Herhaal niet te vaak, zorg dat de tekst leesbaar blijft, en ga zeker niet spammen met je zoekwoord. (keyword stuffing)
  • SEO aan afbeeldingen
    In plaats van DSCIM1.jpg als bestandsnaam geef deze een duidelijke naam, vaak is dit je zoekwoord. Omschrijving wat er op je afbeelding staat met de ALT-tag.
  • Maak gebruik van interne links
    Met interne links geef je zoekmachines aan dat je een pagina binnen je website een waarde geeft. Overdrijf hier ook niet in. Zorg dat het relevant blijft.
  • Optimaliseer je laadsnelheid van je website gebruik Google PageSpeed insights en GMetrix en bekijk welke zaken kunnen verbeterd worden. Zorg ervoor dat afbeeldingen zo klein mogelijk zijn zodat deze snel op je website worden geladen. Bekijk ook nog andere zaken zoals het verkleinen van Javascript en CSS bestanden.
  • Controleer je pagina
    Lees alles nog eens goed na en contoleer of je alle punten hebt verwerkt.
    Bekijk ook via Google Search Console met welke zoekwoorden je scoort op je pagina. Via Google Analytics kan je nakijken hoeveel bezoekers al je pagina hebben bezocht en of de pagina wel interessant genoeg is. Dit kan je bijvoorbeeld afleiden door de sessietijd van de pagina te bekijken. Het is dus een kwestie van je pagina interessant genoeg te maken voor je bezoekers.

Reageer

Voer alstublieft uw commentaar in!
Please enter your name here